Električni romobil za gradsku vožnju: Istražili smo kako odabrati najbolji

Guliver/Shutterstock
Električni romobili postali su novi gradski hit i čini nam se da ih je više nego bicikala. Juraj Križanić, osnivač internetske trgovine Dobi.hr, otkrio nam je kako odabrati pravi model prema svojim potrebama.
Vidi originalni članak

Glavne karakteristike prilikom kupnje romobila su snaga motora i jačina baterije. "Snaga motora određuje kojom će se maksimalnom brzinom romobil kretati, koju uzbrdicu može prijeći i koliko kilograma može nositi. Što je jači motor, to je bolji i skuplji romobil. Jačina baterije omogućuje veći domet u vožnji, što je kupcima svakako u interesu, jer rjeđe trebaju puniti romobil i dalji put mogu prijeći. Uz bateriju i motor, jako je važan način kočenja koji odgovara kupcima te dizajn romobila", objasnio je Juraj Križanić. 

No, osim po snazi motora i jačini baterije, prva uočljiva razlika je cijena romobila. Križanić objašnjava da se mogu pronaći i romobili s cjenovnim pragom od 1200 kuna, ali oni su obično namijenjeni djeci. "Njihova brzina smanjena je do 15 km/h i doseg nije veći od 20 kilometara", objasnio je.

Težina vozača, vremenski uvjeti i podloga utječu na odabir romobila

Prosječna cijena na tržištu romobila je između 2.500 i 3.500 kuna, dok se premium modeli s većom nosivošću, izdržljivošću i brzinom prodaju sa cijenom od 4000 do 7000 kuna. Pri kupnji romobila potrebno je razmišljati o tri važna faktora - težini vozača, vremenskim prilikama i podlozi jer utječu na domet i brzinu romobila. 

Važna karakteristike koju bi svaki vozač trebao uzeti u obzir je domet romobila, on ovisi o gore navedena tri ključna faktora, ali najvažniji je svakako jačina baterije. "Električni romobili obično imaju domet od 15 kilometara na slabijim modelima pa sve do 60 kilometara na jačim baterijama ili onim koji podržavaju dvostruku bateriju", objasnio je Križanić. 

Brzina romobila je važna karakteristika pri odabiru, a ključnu ulogu u tome ima snaga motora. "Prosječna snaga motora romobila je između 250W i 300W koja osigurava brzinu i do 30 km/h. Većina romobila je bez obzira na jačinu motora limitirana na 25 km/h zbog regulative EU prema kojoj nije potrebno registrirati vozilo koje ide manjom brzinom od navedene", objasnio je. 

Trajanje baterije obično ovisi o potrebama i korištenju romobila pa osoba koja svakodnevno putuje romobilom i dođe do granice dosega, romobil će morati puniti svakodnevno. Povremeni korisnik, s druge strane, može ga napuniti jednom tjedno do jednom mjesečno, ovisno o potrebama vozača. No, romobil se ne preporučuje ostaviti nekoliko mjeseci bez punjenja jer se baterija može oštetiti od stajanja. "Punjenje traje od tri do šest sati, ovisno o modelu i veličini baterije. Vijek baterije redovitim i normalnim korištenjem može biti i nekoliko godina, dok se njen kapacitet, kao i kod svake druge baterije, smanjuje sa svakim punjenjem", rekao je Križanić.

Prilikom uzbrdice i nizbrdice važno je pravilno kontrolirati romobil

Isto tako, potrebno je paziti pri uzbrdicama i nizbrdicama na romobilu. "Električni romobili obično imaju deklariran nagib koji njima možeš prijeći, stoga je važno informirati se o istome prije kupnje, posebno ako se nalaziš na brdovitom području. Prilikom uspinjanja važno je biti pažljiv i vidjeti može li romobil izdržati nagib. Ako to nije moguće, važno je na vrijeme sići i pogurati romobil, kako bi spriječila pad. Prilikom nizbrdice važno je pravilno kontrolirati romobil, a osobito njegovu brzinu, kako ne bi izgubila kontrolu nad njime i pali te riskirali ozljedu", istaknuo je Križanić. 

Romobili imaju i različite vrste kočenja, kod boljih modela to su disk kočnice i dvostruki sustav kočenja. Isto tako, postoje modeli s automatskom kočnicom koja se aktivira prilikom okretanja ručice nalik dodavanju gasa te modeli na kojima se koči pritiskom mehaničke kočnice nalik biciklu. Uz to, određeni modeli imaju i stražnju kočnicu, kao i romobili bez električnog pogona, no nju je potrebno koristiti samo u hitnim situacijama, budući da naglo zaustavlja romobil i oštećuje gumu.

Prenosivost je glavna prednost romobila

Romobil je postao popularan upravo zbog svoje prenosivost jer je vozilo idealno za kombinaciju s javnim prijevozom te za kratke relacije od kuće do posla. Uz to, mnogi korisnici koriste ga kao glavno sredstvo prijevoza na moru jer ne zauzima puno mjesta. Kada se sklopi, njegove dimenzije su gotovo dvostruko manje i lakše za pohranu. Prosječna težina romobila je 12 kg što ga čini lako prenosivim prijevoznim sredstvom. 

Isto tako, prednost romobila je njegov jednostavan način korištenja i gotovo svatko ga može u kratkom roku savladati. "To potvrđuje i činjenica velike popularnosti električnih romobila na koju ne utječu godine vozača, pa su tako oni jednako popularni među starijim korisnicima, kao i među djecom", objasnio je. 

Za sat vremena intenzivnije vožnje biciklom možeš sagorjeti i do 700 kalorija 4 razloga za vožnju biciklom

Romobili se lako mogu popraviti 

"Gotovo svi rezervni dijelovi za popularne marke električnih romobila, kao što su Xiaomi i Segway, mogu se pronaći i naručiti putem internet trgovina. Rasklapanje romobila je jednostavno i gotovo svi korisnici mogu popraviti uređaj kod kuće s osnovnim alatom", objasnio je Križanić, ali i dodao da za teže popravke i manje popularne modele ipak treba kupovati od ovlaštenih trgovaca koji nude jamstvo i putem njega ostvariti pravo na popravak. 

"Ako prvi put kupuješ romobil svakako pogledaj koje su ti karakteristike potrebne u odnosu na razinu i način korištenja. Uz to, važno je pripaziti na trajanje jamstva, dostupnost rezervnih dijelova i jednostavnost korištenja", istaknuo je Križanić te izdvojio dva najprodavanija i najpopularnija električna romobila u svijetu, a to su Xiaomi M365 i njegova Pro verzija, kao i Ninebot by Segway Kickscooter ES2

Biciklom možeš i oblikovati tijelo i potrošiti suvišne kalorije Vožnja biciklom i gubljenje kilograma

Iskustva vozača romobila 

Ilustratorica Maja Beus je vozačica romobila i oduševljena je njegovom jednostavnošću, ona ga koristi kao dodatno prijevozno sredstvo. "Zabavan je i brz, obično pješačim do većine lokacija tako da mi on samo skrati vrijeme na pola. Potrebno mi je 15 minuta da stignem na većinu lokacija u gradu", rekla je Beus, ali dodala da je doživjela neke negativne situacija: "Ljudi znaju biti dosta agresivni, i to većinom pješaci. Ali smatram da je to mali broj ljudi."

Infrastruktura Zagreba, nažalost, nije pogodna za vožnju romobilom. "Trotoari su uski i grbavi, pločnici su visoki i neprilagođeni, a auti parkirani svugdje. Mislim da su električni romobili napravljeni za moderne gradove s dugim stazama", objasnila je Beus.

No, smatra da će biti sve više romobila u Zagrebu jer su jako praktični, povoljni i zabavni. "Ako se netko dvoumi, moj savjet je neka ga kupi i ostavi auto za vikend", rekla je Beus i dodala da je jednostavno ovladati njim te da nije fizički zahtjevan.  

Maja savjetuje da tijekom vožnje treba paziti kako bi se izbjegao svaki mogući pad. 

Samo s 4 sata punjenja romobil mi izdrži dvadesetak kilometara vožnje

Violistica Ana Marija Šir je također vozačica romobila, a bila je skeptična kad se prvi put susrela s ovom novom vrstom prijevoza. "S električnim me romobilom prije godinu dana upoznala prijateljica koju sam odmah optužila da je u krizi srednjih godina i da je zato kupila tu glupost. Dok nisam stala na to čudo, shvatila koliko je jednostavno time upravljati, koliko je to fizički malo zahtjevno i zaljubila se", objasnila je Šir te dodala da joj je postao glavno prijevozno sredstvo jer ga može ponijeti svugdje sa sobom.

Uz to, samo s 4 sata punjenja romobil joj izdrži dvadesetak kilometara vožnje, što joj je gradsku vožnju više nego dovoljno. "Da ne govorim o tome koliko je dobar osjećaj voziti se na električnom romobilu, kao da sam opet svaki dan dijete", rekla je Šir. 

Anamarija je doživjela razna neugodna iskustva s vozačima, ali otkako se vozi romobilom nije doživjela ništa takva. "Neki dan mi je čovjek dok sam bila da biciklu doviknuo da sam kur****na. Prije toga sam presporo prelazila preko pješačkog prelaza u ulozi pješaka i jedan je vozač također zaključio da sam kur****na. Ali na romobilu zasad nisam doživjela ništa loše. Možda u toj brzini ni ne stignem čuti tko sam ustvari. Koliko mogu, vozim ga po biciklističkim stazama, manje prometnim cestama, tek onda po pločniku", ispričala je Anamarija, dodajući da ni ona nije zadovoljna infrastrukturom: "Nisam zadovoljna ni infrastrukturom za bicikliste niti za bilo koje drugo alternativno prijevozno sredstvo. I dalje previše smetamo i vozačima i pješacima. Ponavljam da maksimalno pokušavam voziti po cesti, ali to nije bezopasno."

Uz to, Anamarija smatra da će u budućnosti biti sve više električnih romobila jer je to budućnost prijevoza na manjim relacijama, ističući: "Pogotovo ako uzimamo u obzir da postajemo sve osjetljiviji po pitanju ekologije."

Posjeti missZDRAVA.hr