Ljubav prema održivom kao neodvojivi dio životnog stila

Privatna arhiva Jadranka Boban Pejić sa suprugom Zlatkom Pejićem, osnivačica je Ustanove Makronova u Zagrebu i direktorica poduzeća Biovega
Jadranka Boban Pejić sa suprugom Zlatkom Pejićem, osnivačica je Ustanove Makronova u Zagrebu i direktorica poduzeća Biovega. U intervjuu za missZDRAVU otkriva kako su novim projektom u godinu dana smanjili za oko 1000 kg plastike u okolišu, prisjeća se kako se upoznala sa suprugom i makrobiotikom, rekla nam je i tko vodi njihovo imanje Zrno, a budući da je suvlasnica izdavačke kuće Planetopija preporučila je nekoliko naslova.
Vidi originalni članak

mZ: Održivost, održivi razvoj, zaštita okoliša kao i makrobiotika kao održivi način življenja i prehrane već su vam tridesetak godina doista bliski pojmovi. Kada se javio interes za spomenuto?

Početkom osamdesetih upoznala sam Zlatka, svoga supruga i on mi je predstavio ideju makrobiotike. Od tada smo, zajedno, "zaraženi" idejom da svojim vlastitim odabirima tj. načinom življenja utječemo na svoje zdravlje i u isto vrijeme na stanje okoliša. Prilika za razvoj vlastitih potencijala i pozitivan utjecaj na sredinu u kojoj živimo davala je i daje smisao našim životima. Kreiranje projekata koji potiču ekološku poljoprivredu, održivo poslovanje i poboljšavaju zdravlje ljudi neiscrpan su izvor inspiracije, zadovoljstva i zahvalnosti.

mZ: Dugo ste godina edukator, no osim toga proveli ste svoje zelene ideje te održivost u praksu. Zadnji je primjer No plastic pledge čime ste pokazali primjenjivost, toliko važnu u velikoj buci teoretiziranja. Možete li nam reći više o tome?

Kad su u pitanju ekološki odabiri prirodno imamo "otvorene" oči i "naćuljene" uši. Pratimo sva unaprjeđenja u svijetu i imamo sreću da imamo sjajne poslovne partnere u svijetu, zahvaljujući kojima se možemo uključiti u pionirske projekte poput uključivanja kompostabilne ambalaže u naša pakiranja. Projekt smo pripremali godinu dana, prilagođavali strojeve za pakiranje zahtjevima kompostabilne folije kao i uvjete skladištenja (kompostabilna folija se iznad određene temperature "topi") i jako smo zadovoljni da smo sve proizvode u robnoj marki bio&bio uspjeli prebaciti iz plastične u kompostabilnu ambalažu (cca 120 proizvoda). U godinu dana smo, zahvaljujući tom projektu, smanjili za oko 1000 kg plastike u okolišu i to zahvaljujući našim kupcima koji su ovaj projekt prihvatili s oduševljenjem. Naravno, ne želimo se zaustaviti samo na tome i dalje tragamo za održivim rješenjima, koja su nažalost često i vrlo skupa. No, smatramo da ekologija mora biti ispred ekonomije, jer o okolišu ovisimo, a bez njega tj. bez prirode nema niti života, a onda niti poslovanja.

Odnos s prirodom Jesi li spremna? Ovi dokumentarci pokazuju našu realnost!

mZ: Svojedobno ste pisali o Greenwashingu, koliko je to uvriježena praksa kod nas i u Svijetu, te kako biste objasnili našim čitateljima o čemu se zapravo radi?

Greenwashing je sveprisutan, ukratko on podrazumijeva korištenje tvrdnji, vizuala itd. kako bi se neki proizvod prikazao zeleniji tj. održiviji nego što on to uistinu i jest. Bilo kakva tvrdnja, koju ne podržava neovisni certifikat je samo manipulacija, kako bi kupac percipirao proizvod kao ekološki, pa je jako važno da se kupci stalno educiraju. Upravo zbog toga smatramo da je važna naša odluka da u našoj ponudi hrane imamo samo proizvode s organskim/ekološkim certifikatom jer to kupcu garantira najvišu kvalitetu i sigurnost. Ako namirnica nema certifikat ekološkog uzgoja jednostavno se ne može naći u našoj ponudi, bez obzira koliko ona imala atraktivno pakiranje, dobar naziv, odličan marketing itd.

mZ: Makronova, ustanova za edukaciju, iz koje je sve krenulo,  organizira prekrasan seminar na Brijunima. Na njemu sudionici prolaze razne edukacije i programe usmjerene ka zdravom i održivom načinu življenja. Koje promjene najčešće uočavate kod polaznika?

Makronova je korijen svih naših aktivnosti, jer je sve počelo od edukacije. Brijuni, obzirom da su nacionalni park, nude idealne uvjete za podizanje vitalnosti, fokus na opuštanje, kvalitetne organske obroke i dobro druženje. Ogromna je promjena nakon tjedan dana seminara - obično polaznici kažu da ih pozitivni učinci seminara prate mjesecima i tako pomažu da žive kvalitetnije.



mZ: Autorica ste nekoliko priručnika i vlasnica, uz supruga Zlatka Pejića, nakladničke kuće Planetopije, koja vrlo često izdaje knjige i na temu održivosti u modi, načinu života, prehrani itd. Je li bilo riskantno usmjeriti se na, za sada još uvijek usku nišu u Hrvatskoj? Koliki je interes čitatelja za knjige ove tematike?

U našoj percepciji i knjige su vrsta hrane (za um i duh) stoga biranje kvalitetnih naslova iz područja filozofije, duhovnosti, zdravih stilova življenja itd. naš su način da podijelimo s drugima ono što nas inspirira, u nadi da će inspirirati i druge. To je naš način i filozofija življenja i sretni smo da Planetopija sa svojim sjajnim timom ima sve više svojih poklonika. Knjige u izazovnim vremenima mogu zaista poslužiti kao terapija, a danas je to i te kako potrebno obzirom na sve što se događalo i događa.

mZ: Koje su vam omiljene 3 knjige i 3 filma tematski vezani uz održivost?

Naslovi koje preporučujem na temu održivosti su: Tiranija mode (Ivana Biočina), Te divne životinje (Ingrid Newkirk i Gene Stone) te nezaobilazni Walden (Henry David Thoreau). Što se tiče filmova, upravo objavljeni kratki film Grete Thunberg je vjerojatno najbolje uloženih 5 minuta koje možete napraviti, a svakako vrijedi pogledati i dokumentarni film Food Incorporated.

mZ: Već godinama slijedite princip od polja do stola pa se u vašem restoranu Zrno spravljaju jela od organskih namirnica s istoimenog eko imanja. Koliko je važno imati pod kontrolom taj cijeli proces, od proizvodnje do konzumacije? Koje su specifičnosti eko imanja Zrno, što je na njemu drugačije od ostalih, konvencionalnih imanja?

Zrno je zamišljeno kao imanje, koje će predstavljati zdravu zemaljsku stanicu i na taj način čuvati bioraznolikost te biti model i inspiracija drugima. Ono je specifično, jer osim uzgoja kombinira biointenzivni pristup u gredicama s organskim uzgojem soje, raži i pira. No, isto tako, na samom imanju je i organska pekara, proizvodnja sendviča, savijača i slastica te fermentiranih proizvoda. Ponosni smo na činjenicu da naš sin David vodi Zrno te primjenjuje iskustva drugih mladih ekoloških poljoprivrednika s različitih dijelova planeta. Pitanje organske farme nije samo pitanje uzgoja i proizvodnje hrane, već brige o tlu, bioraznolikosti, ljudima i partnerskim odnosima stoga je Zrno primjer tzv. regenerativne poljoprivrede.

RokOtok RokOtok : Ribafish je osobnu tragediju pretvorio u prekrasan projekt

mZ: Ako se malo odmaknemo od čuvanja prirode i odvajanja otpada, koji su po Vama iznimno važni principi održivosti ,koje sami primjenjujete i koje biste preporučili i drugima da koriste u svakodnevnom  životu?

Vrijeme je da prirodu i život na zemlji podržimo vlastitim načinom življenja. Već dugo nije dovoljno ne tražiti da vam zamijene ručnike i/ili posteljinu u sobi i time imati osjećaj da smo nešto učinili za Zemlju. Ono što svakodnevno jedemo, čime se peremo, čime čistimo svoj dom i te kako utječe na stanje okoliša a i naše zdravlje. Stoga, naš svakodnevni način življenja mora postati znatno održiviji nego što jest. To znači konkretno: jesti više hrane biljnog porijekla i smanjiti namirnice životinjskog porijekla, kad god je moguće kupovati certificirane organske proizvode, prirodnu kozmetiku i sredstva za čišćenje. Smanjiti korištenje plastike, pogotovo one jednokratne te štedjeti vodu i druge resurse. I pri tome, svaka osoba je važna, jer upravo ste vi možda ta osoba koja nedostaje da stvari krenu u pravom smjeru.

mZ: Mislite li da se mijenja način razmišljanja i razina osviještenosti po pitanju održivosti u Hrvatskoj?

Održivost je postala jako popularna, pa ponekad izgleda kao natjecanje tko će se više hvaliti s održivim projektima. No, održivost je puno više od projekta za koji će vas netko pohvaliti ili nagraditi. Ona mora značiti transformaciju u načinu življenja i načinu poslovanja. U tom smislu kao i drugdje tako su i u Hrvatskoj vidljive promjene i pokreću ih iz dubina upravo kupci kao i ljudi koji su spremni na tu transformaciju od ega ka eku, od ekonomije količina prema ekonomiji vrijednosti.

Naš partner HEP, do kraja 2030. godine ukupno planira imati oko 700 MW snage u vjetroelektranama i sunčanim elektranama te za 50 posto veći udio obnovljivih izvora u vlastitom proizvodnom miksu. HEP se mijenja na zeleno, možeš i ti! Više saznaj ovdje.


 

Posjeti missZDRAVA.hr