Uskoro strože mjere za vozače sa srčanim oboljenjima i dijabetesom

Guliver/Shutterstock
Nova Direktiva o vozačkim dozvolama obuhvaća više od dvadeset kardiovaskularnih stanja kod kojih se vozačka može izdati ili produljiti uz uvjet da je stanje djelotvorno liječeno i da je osoba pod redovitim nadzorom.
Vidi originalni članak

Do prvog dana iduće godine Hrvatska mora važeći Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače izmijeniti u skladu s odredbama osvježene europske Direktive o vozačkim dozvolama koje se odnose na kardiovaskularne bolesti i dijabetes. Izmjene bi ovih dana trebale ići na javnu raspravu, nakon čega će se razmatrati pristigle primjedbe, javlja Jutarnji list.

Pritom su odluke bitno promijenjene za srčane bolesnike, a za vozače amatere s dijabetesom su malo fleksibilnije. 

Što se sve obuhvaća novom Direktivom?

Nova Direktiva obuhvaća više od 20 kardiovaskularnih stanja kod kojih se vozačka može izdati ili produljiti uz uvjet da je stanje djelotvorno liječeno i da je osoba pod redovitim zdravstvenim nadzorom te još desetak u kojima se vozačke ne izdaju niti produljuju (uz moguće iznimke). Za svako je objašnjeno na kojem se stupnju sposobnost vožnje ograničava, na kojem ukida, za amatere i za profesionalce.

"Zakon je tu jasan, a bio je i prije: ako se na liječničkom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost zbog koje nije više sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabrani liječnik dužan je upozoriti o tome bolesnika, ali i obavijestiti policijsku upravu ili postaju. Policija tada obavještava vozača da mora obaviti izvanredni pregled kod liječnika medicine rada koji se time bavi. Prije se znalo da će vozač kad-tad doći na pregled, makar sa 65 godina, ali kada nema dobne granice ove odredbe postaju puno važnije" - kaže prim. Huršidić Radulović.

bolesti srca Bolesti srca i krvnih žila možeš spriječiti, ako se pridržavaš ovih savjeta

Stroža pravila i pojačani nadzor

Velika novost je detaljno bavljenje visokim krvnim tlakom.

"Za profesionalne vozače postavlja se gornja granica na 155 za sistolički i na 95 za dijastolički tlak koji se ne može regulirati lijekovima. Pokaže li mjerenje prosječne vrijednosti tlaka 24-satnim holterom tlaka više vrijednosti, čovjek neće moći voziti. Kod amatera je gornja granica 180/110 za tlak koji se ne može terapijski regulirati" - kazao je prof.dr.sc. Hrvoje Pintarić, kardiolog na KBC-u Sestara milosrdnica.

Kod dijabetesa je razlog za neizdavanje i neproduljivanje dozvole teška ponavljajuća hipoglikemija. Kod ponavljajuće teške hipoglikemije u budnom stanju dozvola se ne izdaje i ne produljuje ako nije prošlo barem tri mjeseca od zadnje epizode. Uz to, tko uzima terapiju koja može izazvati hipoglikemiju mora dokazati da razumije rizik i da može kontrolirati stanje. Ne pokaže li primjerenu osviještenost o hipoglikemiji, neće dobiti vozačku.

"Promjene potiču pacijente da brinu o zdravlju, jer neregulirani ne mogu dobiti dozvolu. Nisu mogli ni ranije. Novim kriterijima podiže se sigurnost u prometu, a ne ide se na to da se ljudima nepotrebno uzima dozvola" - kaže prim. dr. sc. Dragica Soldo Jureša, dijabetologinja sa Sveučilišne klinike Vuk Vrhovac.

srce Koliko znate o bolestima srca i krvnih žila?

Posjeti missZDRAVA.hr