Wellness trendovi: jučer, danas, sutra
Povijest hrvatskog wellnessa
Prije deset godina otvoren je prvi wellness centar u Hrvatskoj i to u okviru prvog hotela s pet zvjezdica u Hrvatskoj, u hotelu Milenij u Opatiji. Nakon otvaranja prvog wellness centra u Opatiji, slijedilo je otvaranje wellness centara u holelu Sol Umag u Umagu i hotelu Dijamant u Poreču, a potom i Spa Wellness centar u HN Solaris u Šibeniku. Tako se 1984., u Hrvatskoj broji 44 wellness centara u hotelima ( prema podacima iz HGK), a danas ih je preko 150. U toj prvoj fazi wellnessa, hrvatskim je poduzetnicima- osnivačima nedostajalo znanja i iskustva, wellness se pokretao s idejom da bude dodatna vrijednost u turizmu te da podigne ukupni dojam i kvalitetu usluge hotela. Zbog nedovoljnog razumijevanja značenja i tržišnih potencijala wellness ponude, i danas se wellness u Hrvatskoj planira tako da se investitori nadmeću i mjere kvalitetu wellnessa po veličini i broju wellness sadržaja.
Wellness nisu samo sauna, bazen i tuševi!
Wellness nije samo sauna, bazen, tuševi, whirlpooli, sprave za fitness. Wellness sadržaji su "hardware" koji služi i planira se tek nakon što se odluči koji to program i koju "zdravu priču" ili program želimo i možemo provoditi i ponuditi našim klijentima. Teško je wellness i spa stručnjacima, ukoliko nisu učestvovali u svim fazama planiranja wellnessa, u fazi poslovanja kreirati ponudu i procese za programe i usluge koji su možda ključ uspjeha istog wellnessa.
Dobar wellness ima vjerodostojne zdravstvene, antistres i kozmetičke stručne vrijednosti ili "wellness priče" i programe koji ostavljaju duboki i puno trajniji pozitivan trag na zdravlje, odmor i ljepotu u svakodnevnom životu svojih korisnika. Wellnessu za taj cilj nedostaju uže specijalizirani stručnjaci iz pojedinih područja zdravlja – prije svega iz područja duhovnog zdravlja, nutricionizma, pa i kineziologije, psihologije, anti-aging medicine i kozmetologije. Hrvatska ima licencirane wellness škole i dobre učitelje. No iste škole i stručna usavršavanja rijetko pohađaju medicinski obrazovani stručnjaci, a završeni polaznici se nedovoljno zapošljavaju u wellness i spa centrima – a to je velika šteta za hrvatski wellness.
Osobno iskustvo
Prije ulaska u svijet wellness-a kao liječnica sam radila u općoj praksi i domu za starije osobe. Moje područje posebnog stručnog ineresa je bilo i ostalo - zdravlje, a ne bolest. Specijalizirala sam psihoterapiju i tradicionalnu kinesku medicinu iz čega sam naučila i istraživala veze i obrasce o kojima ovisi zdravlje tijela i uma. Otkrila sam da su zdravlje i bolesti u uskoj vezi sa našim znanjima, odgojem, učenjem, emocijama i raspoloženjima, kao i sa našim odnosima sa drugima, sa okruženjem i sa prirodom. Naše nas navike često čine zdravim ili bolesnim, a sposobnost stvaranja ili mjenjanja navika imamo cijeli život. Stoga je zdravlje ili bolest ponekad i pitanje naše odluke i sposobnosti da se mjenjamo.
I upravo na tom području osnaživanja pojedinca, podrške i kreiranja odnosa koji pomaže da stvaramo i održavamo zdrave navike - želim ostati, raditi, razvijati i doprinositi kao stručnjak za holističko zdravlje.
Wellness je holistički pristup zdravlju
Stručnjaci tvrde da su mnoge bolesti uzrokovane emocijama, raspoloženjima ili odnosima koje stvaramo i zovu ih psihosomatskim oboljenjima. Ako je to tako onda je moguće i utjecati na ozdravljenje tijela putem uma ili psihe, kao i na ozdravljenje psihe ili emocija putem tijela. Taj je koncept danas poznat u području neuroznanosti kao ''tjelo/um'' teorija.
Wellness me privukao i dao okvir mojem radu jer je po svojom značenju (dobrostanje) i filozofiji (briga za cjelovito zdravlje) vrlo blizak upravo navedenom holističkom pristupu, a metode kojima pristupa zdravlju su usmjerene na tijelo i duh istovremeno.
Wellness je za mene holistički pristup zdravlju - na djelu. Wellness životni stil je prevencija koja je prihvatljiva i poželjna suvremenom čovjeku jer čuva i oporavlja zdravlje, ljepotu i dobar osjećaj istodobno. Wellness je ''dobrostanje'' - koncept od kojeg imaju koristi oni koji ga daju i oni koji primaju.
Više info na: www.akademija.wellness.hr ili na www.wellness.hr
Wellness u budućnostiKako Hrvatska prati wellness trendove u svijetu?
Kako Hrvatska prati wellness trendove u svijetu?
U svijetu je sve više svaki pojedini wellness ponuđač specijaliziran za određeno područje zdravlja (anti-age medicina, detoksikacija, mentalni wellness, menopauza, zdravlje menadžera...) ili prepoznatljiv po vrhunskim stručnjacima i holističkim metodama (aroma, thalasso, ayurveda, tradicionalna kineska medicina, coaching, nutricionizam...)
U Hrvatskoj je wellness još uvijek fokusiran na sadržaje, opremu, izgled i veličinu, produkte poznatih kozmetičkih brandova. Hrvatskoj nedostaju službeni ili stručni standardi i kriteriji: što je wellness, tko su wellness djelatnici, kriteriji i ocjene kvalitete wellness usluge.
Moja vizija wellness industrije u budućnosti
Wellness se bavi zdravljem, a zdravlje je danas, ali i u budućnosti sve više ''na cijeni'', jer je ljudima urođena potreba da se dobro osjećaju i težnja da to ostvare. Također, efikasnost na poslu je usko povezana sa dobrim zdravljem i dobrim izgledom. Wellness nije trend, ali unutar wellnessa postoje trendovi i stoga ih treba istraživati i pratiti.
Nužno je osluškivati želje i potrebe naših korisnika i kreirati upravo one wellness priče i proizvode koji su održivi - jer osim ugođaja i doživljaja daju mjerljive rezultate.
Mjerljivi rezultati i zadovoljstvo wellness uslugom su razlozi za porast wellness korisnika i njihov povratak ili njihov način života u kojem im je wellness zdrava i svakodnevna navika.
Wellness stoga ima sjajnu budućnost - bilo kao osobni koncept ili način života ili kao proizvod za tržište koji pokazuje sve veće stope rasta.
Wellness turizam
Peti po redu Global Spa Summit, održan ove godine u Aziji, upravo je nužnost promjena naglasio i svojim nazivom "Engage the Change: The Customer. The money. The future".
Slijedom trenda medicinskog wellnessa, na Summitu je pokrenuta incijativa i prvi online portal posvećen medicinskim dokazima zadjelovanje 22 spa i wellness terapije ili programa.
O tržišnim potencijalima i optimizmu za opstanak i razvoj wellnessa u budućnosti govore istraživanja relevantnih stručnjaka objavljenim na Summitu, koja kažu da su u "stare banje" odlazili bolesni pojedinci na teret zdravstvenih osiguranja i njihov je boravak trajao približno 14 do 20 dana.
U "nove" spa i wellness banjske oblike odlaze zdravi pojedinci – gdje ostaju po 2-3 dana, ali 14 puta godišnje. Upravo takav trend zahtijeva wellness programe koji traju i na koje se klijenti vraćaju.
I to je put u spa i wellness turizam, koji nije samo dodana vrijednost već glavni motiv turističkih putovanja - putovanja radi zdravlja, koje po statistikama svjetski priznatih istraživanja ukazuje na sve veću stopu rasta i razvoja.