Jadranka Boban Pejić: Zajedno s kupcima smanjujemo količinu plastike u okolišu
mZ: Najavljeno je da će bio&bio trgovine do kraja godine imati sve proizvode kućne marke bio&bio u kompostabilnoj ambalaži. Jeste li nadomak cilju i u kojoj mjeri je taj projekt bio zahtjevan, koliko vam je trebalo da ga provedete u djelo?
Ovaj projekt zamjene plastične ambalaže s kompostabilnom za robnu marku bio&bio pripremali smo godinu dana. Trebalo je uskladiti strojeve u našoj ekološkoj pakirnici s posebnostima kompostabilne folije, pripremiti isto tako kompostabilnu naljepnicu te cijeli proces do slaganja robe na police obzirom na osjetljivost ovakve folije za pakiranje. Ovakva ambalaža znatno je i skuplja od uobičajene plastične, a ideja je bila da ne mijenjamo maloprodajne cijene tako da smo se svjesno odrekli dijela marže i profita. Smatramo da je ekološki aspekt ove promjene ipak najvažniji jer time smanjujemo negativan utjecaj na okoliš. Drago nam je da kupci prepoznaju naše napore i da tako zajedno smanjujemo plastiku u okolišu.
mZ: Ima li još nekih novosti vezanih za mnogima omiljene bio&bio trgovine?
Novosti uvijek ima jer nam je cilj stalno unaprjeđenje na svim razinama, tako imamo brojne novosti u asortimanu, pogotovo u sada aktualnom blagdanskom asortimanu iz kojeg svakako treba izdvojiti Zrno blagdanske kekse i krancle koji su posebno omiljeni te kiseli kupus. Obogatili smo ponudu i fantastičnim vinima te finim čajevima, keksima bez šećera itd. Naravno, sve su to proizvodi s ekološkim certifikatom. Obećanje koje dajemo kupcu nipošto ne želimo iznevjeriti i to nam je uvijek prvo na umu.
mZ: Kako bio&bio prolazi kroz korona krizu, kupuje li se manje, više ili jednako i jeste li morali donositi neke mjere u smislu smanjenje broja zaposlenih?
Naše trgovine su stabilne, a kako se nalaze u različitim gradovima u Hrvatskoj onda svaka ima svoje specifičnosti, no važno je da su sve pozitivne i da donose našim kupcima kvalitetu i u proizvodima i u usluzi koja je upravo u ovo vrijeme pandemije izuzetno važna. Naši prodavači su nositelji te kvalitete, oni su srce našeg sustava. Stoga, ne samo da nismo smanjivali broj zaposlenih, dapače povećali smo ga kako bi u slučaju bolovanja mogli zadržati kvalitetu usluge.
mZ: Dugo ste bili jedina trgovina na tržištu s organskom hranom dok ih sada svaki dan ima sve više. Doživljavate li ih kao konkurenciju ili vam je drago da na tržištu postoji veća potražnja za zdravom hranom?
Mi smo i dalje jedine trgovine koje nude samo certificiranu organsku hranu. To je vrlo visoki kriterij koji smo sami sebi postavili i od njega ne odustajemo. Naravno da nam je drago da postoji veća potražnja za organskim proizvodima, to nam je i bio cilj kad smo prije tridesetak godina sve skupa i počinjali. Pratimo što se na tržištu događa i pozdravljamo sve aktivnosti u ekološkim proizvodima i ekološkoj poljoprivredi. Važno je da kupci znaju razliku između certificiranih ekoloških proizvoda i onih koji to nisu.
mZ: Zdrava hrana sve više postaje biznis što mnogi želi iskoristiti, a u tom procesu lako se može dogoditi da u želji za zaradom strada kvaliteta. Što biste savjetovali kupcima, kako da nauče prepoznati zdrav i kvalitetan proizvod?
Važno je znati da ekološki proizvod kao garanciju svoje kvalitete mora imati na sebi markicu koja garantira ekološki certifikat. To je, prema zakonu Europske unije, listić s oznakom nadzornog tijela koje je taj proizvod certificiralo. Kupac ima pravo tražiti dokaze da je proizvod koji kupuje certificiran i ta oznaka na proizvodu mu to garantira. U ekološkoj proizvodnji nisu dozvoljeni GMO, kemikalije, dušična gnojiva, sintetski pesticidi, aditivi, umjetne boje i konzervansi. Isto tako, važno je znati da se svaki dio procesa kontrolira od neovisnih certifikacijskih nadzornih tijela. Tako su npr. sva naša skladišta, hladnjače, pakiranja sirovina te voća i povrća kao i trgovine pod stalnim ekološkim nadzorom. I mi to podržavamo jer to kupcu jamči da se zaista radi o ekološkim proizvodima.
mZ: Vi i suprug Zlatko Pejić svoj posao ste stvorili iz entuzijazma u vrijeme kada se primjerice na vegetarijance gledalo kao na čudnovata bića s drugog planeta da ne spominjemo neke s još „ekstravagantnijim“ prehrambenim navikama. Možete li se prisjetiti tih dana i izvući nekoliko glavnih motiva koji su vam davali snage da ustrajete i stignete tu gdje ste danas?
Ljudi su bili i ostali glavni izvor naše inspiracije. Osjećaj da možete doprinijeti da drugi žive kvalitetnije ogromna je pokretačka snaga. Neizmjerno smo sretni što i kroz edukacije, savjetovanje, knjige i proizvode pomažemo da žive kvalitetnije. Naše navike ne utječu samo na naše zdravlje već i na stanje okoliša, stoga smo jako strastveni pobornici organske i ekološke poljoprivrede koja čuva naša staništa, a time osigurava i kvalitetniji život budućim generacijama. Snaga partnerstva izuzetno je važna, i na kraju ove, vrlo neobične godine, važno je da osvijestimo da samo zajedno, bez obzira na različitosti, možemo pomicati granice prema naprijed. Budimo jedni drugima podrška, oslonac i brižan prijatelj.