Zdravlje 22. siječnja 2016.

Maslinovo ulje vs. tablete za tlak

Masl-Uspr
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Povišeni krvni tlak česta je tegoba. U Hrvatskoj oko 37,5 posto populacije boluje od povišenog krvnog tlaka, a kod žena se javlja nešto češće nego kod muškarca. Češći je kod osoba sklonih većem unosu soli u organizam tako da zahvaća sve dobne skupine pa tako i mlađe osobe

Vodeći uzrok smrtnosti

Problem visokog krvnog tlaka veliki je zdravstveni problem svuda u svijetu jer ima za posljedicu niz kardiovaskularnih incidenata koji su vodeći uzrok smrtnosti kako u svijetu tako i u našoj zemlji. "Treba naglasiti da pored dijagnoze povišenog krvnog tlaka, dodatnu pažnju treba usmjeriti i na kontrolu tlaka, posebno kod pacijenata kojima je postavljena dijagnoza hipertenzije jer u liječenju treba težiti ciljanim i željenim vrijednostima tlaka, a ne da sve ostane samo na uzimanju tableta. Što se tiče lijekova, treba napomenuti kako svi lijekovi za sniženje tlaka nisu jednako dobri za svakog pacijenta s visokim tlakom pa je važno piti odgovarajuću terapiju", objašnjava prof. dr.sc. Vladimir Gašparović, stručni ravnatelj Poliklinike Amruševa.

Napominje kako je oko 90 posto slučajeva povišenog krvnog tlaka nepoznatog uzroka, ali neki čimbenici igraju značajnu ulogu kao što su unos soli, genetika, dob ili stres. U prevenciji, ali i u liječenju visokog krvnog tlaka prehrana igra ključnu ulogu.

"Prije svega, kod osoba s prekomjernom tjelesnom masom i pretilošću potrebno je uvesti smanjenje dnevnog kalorijskog unosa te polako mijenjati prehrambene, ali i životne navike. Dokazano je kako gubitak 10 suvišnih kilograma koji se postiže dijetom i održava se tijekom dvije godine uzrokuje sniženje vrijednosti krvnog tlaka za 6-9/4-6 mmHg, što se može usporediti s učinkom uobičajenih lijekova za hipertenziju", napominje nutricionistica, dr.sc. Darija Vranešić Bender i dodaje kako je pozitivan učinak na hipertenziju uočen i kod osoba koje slijede mediteransku prehranu

Mediteranska prehrana kao lijek

Posebno su ohrabrujuće znanstvene studije koje se tiču ekstra djevičanskog maslinovog ulja. Naime, uočeno je da osobe koje redovito konzumiraju maslinovo ulje imaju niže vrijednosti krvnog tlaka, a redovita konzumacija maslinovog ulja čak može i smanjiti potrebu za lijekovima za sniženje krvnog tlaka. "Optimalna tjelesna aktivnost jednako je važna kao i promjene u prehrani kod poremećaja krvnog tlaka te se preporučuje umjerena tjelesna aktivnost u trajanju od barem 30 minuta svaki dan. Kao sastavni dio promjena načina života i prehrane, redovita aerobna tjelovježba u osoba s hipertenzijom povezuje se sa znatnim sniženjem vrijednosti krvnog tlaka", rekla je nutricionistica.

Kao super namirnicu u borbi protiv visokog tlaka navodi češnjak čiji je zaštitni učinak na kardiovaskularne bolesti dokazan brojnim studijama koje ukazuju da češnjak utječe na razinu lipida u plazmi, fibrinolitičku aktivnost i sniženje krvnog tlaka. "Mineralna voda bogata bikarbonatima može biti od pomoći jer je dokazano da konzumiranje gazirane natrij-hidrogenkarbonatne prirodne mineralne vode može biti korisno u prevenciji kardiovaskularnih bolesti jer bikarbonatni iz vode imaju antihipertenzivno djelovanje", objašnjava nutricionistica

Za sve s viškom kilograma i visokim tlakom predlaže DASH dijetu. Ona se temelji na visokom unosu voća i povrća, niskomasnih mliječnih proizvoda te ograničenju suhomesnatih proizvoda i soli. Znanstvenici u SAD-u razvili su i brojnim kliničkim studijama ispitali DASH dijetu za hipertenziju te se pokazala kao vrlo učinkovita i moguće ju je prihvatiti dugoročno, kao zdrav način života, a rezultati u kilogramima i smanjenju krvnog tlaka vidljivi su već nakon dva tjedna. Osnovne principe DASH dijete i primjer jelovnika potraži ovdje.

Preporučene namirnice:

  • Peršin sadrži puno vitamina C koji dokazano proporcionalno smanjuje tlaka. Osim peršina preporučuje se upotreba svježeg voća i povrća.
  • Probiotici su bogati kalcijem koji povoljno djeluju na krvni tlak, a najbolje ih je kombinirati s bananom koja je bogata kalijem.
  • Kockica tamne čokolade dnevno, bogate antioksidansima, pomaže smanjiti krvni tlak, a da se pri tom ne dobiju suvišni kilogrami. 

Zabranjene namirnice:

  • Alkohol se smatra jednim od glavnih uzročnika povišenja krvnog tlaka i ne preporučuje ga se konzumirati niti u malim količinama. 
  • Kofein sužava krvne žile i tako povećava krvni tlak. Kava, čaj i gazirana pića sadrže velike količine kofeina pa ih izbjegavajte.
  • Masna jela povisuju krvni tlak. Izbjegavajte rafinirana ulja, koristite samo hladno prešana ulja jer ona sadrže 'dobre masnoće'.

Doznaj koje još namirnice reguliraju krvni tlak.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.