Novi TikTok filter nameće nerealne standarde ljepote, a teško ga je uočiti
Filteri koji mijenjaju izgled lica nisu novost na društvenim mrežama, ali su dobili veliki upgrade koji je izazvao burne reakcije na društvenim mrežama. Dosadašnji filteri koji čine kožu besprijekorno glatkom ili dodaju šminku na oči imali su svoje "mane" jer bi se pomaknuli s lica ako prekrijemo oko ili bi se dio filtera pokazao preko ruke. Novi TikTok filter naziva Bold Glamour nema takve probleme, odnosno gotovo je nemoguće detektirati ga.
Filter koji je od nastanka prošlog mjeseca korišten preko 16 milijuna puta, navodi MIT, ističe jagodične kosti i čeljust čini oštrijom. Također naglašava vrh nosa, podiže obrve, nanosi sjenilo na kapke i daje osobi duge crne trepavice. Kao što i samo ime implicira, ima glamurozan učinak. Ovaj realistični filter stvoren je pomoću umjetne inteligencije koja preciznije raspoznaje crte lica i zna točno gdje primijeniti filter bez da se pomakne. Dok se filter trenutno koristi najviše kako bi kreatori ukazali na to koliko je napredan i da ne trebamo vjerovati svemu što vidimo na društvenim mrežama, stručnjaci se boje kako bi mogao uzrokovati probleme s mentalnim zdravljem ako se ne koristi odgovorno.
Filter je komentirala i Ida Prester koja se našalila da bi tako izgledala "da ima para". No i ona je na kraju objave napomenula: "Koristite ove aplikacije za zabavu, a ne kao izvor frustracije. Lijepi ste svakako".
@notsophiesilva WHY AM I SCARED
♬ Boy's a liar Pt. 2 - PinkPantheress & Ice Spice
Hiperrealistični filteri nose i određene probleme
Iako su korisnici TikToka impresionirani filterom Bold Glamour, mnogi su također zabrinuti kako bi napredniji alati za modifikaciju lica mogli utjecati na samopouzdanje i samopoštovanje korisnika, piše The Verge. Spencer Burnham, kreator sličnih filtera na TikToku i Instagramu, opisuje kako je normalno dodavanje neke razine retuširanja u filterima, čak i ako to nisu izričito efekti šminke. Čak i šaljivi filteri često imaju određenu količinu retuširanja lica, primjerice izglađivanja bora ili uklanjanja akni.
Korisnici TikToka vjerojatno će uskoro vidjeti sve više i više filtera koji koriste umjetnu inteligenciju jer takvi alati postaju sve dostupniji . Burnham se brine da sve veći pristup takvim moćnim alatima koji mijenjaju izgled korisnika u stvarnom vremenu može biti "leglo za dismorfiju tijela". "Stižemo na novu razinu gdje se stvarnost ne samo povećava, nego se potpuno zamjenjuje. To me malo plaši", dodaje.
Postoji sve više dokaza da su takvi filteri štetni za mentalno zdravlje, posebno kod mlađih generacija zbog toga što postavljaju nemoguća očekivanja. Korisnici su već opisali da se osjećaju ružnima nakon što uklone filter s lica iako se prije nisu tako osjećali. Istraživanje iz 2021. godine koju su proveli znanstvenici Sveučilišta u Londonu o utjecajima takvih filtera na društvo pokazalo je da je 94 posto ženskih i nebinarnih sudionika osjećalo pritisak da izgledaju onako kako se od njih očekuje, dok je 90 posto njih priznalo korištenje filtera ili drugih oblika uređivanja fotografija. Druga studija iz 2017. godine objavljena u časopisu Cognitive Research otkrila je da ljudi prepoznaju manipulaciju na fotografijama samo 60 do 70 posto vremena.
@joannajkenny DON’T USE THIS FILTER ⚠️ This is the viral filter everyone is using rn. Tell me honestly, have you ever not shown up irl because of how you’ve misrepresented yourself on social media? If so, you’re not alone ❤️🩹 You deserve to live a full and happy life without worrying about how you look doing it 💅 #poresnotflaws #boldglamour #beautystandards #beautystandardsarefake #bodyimagemovement #bodyimagehealing #joannakenny #toxicbeautystandards #skinconfidence #skinconfident #nofilterchallenge #fyp2023 ♬ original sound - Joanna Kenny
Ovi rezultati vjerojatno neće iznenaditi društvene platforme koje stvaraju i primjenjuju takve filtere. Izvješće Wall Street Journala iz 2021. godine otkrilo je da je Meta u trenutku objavljivanja filtera već bila svjesna da Instagram čini da se jedna od tri tinejdžerice osjeća loše zbog svojeg tijela te da tinejdžeri koji koriste aplikaciju imaju veće stope anksioznosti i depresije. Hoće li se uporaba hiperrealističnih filtera kritizirati u budućnosti ili će postati normalan dio sadržaja na internetu, tek ćemo vidjeti.