Patiš li od umišljene ružnoće?

Prosječna žena dnevno vidi od 400 do 600 reklama, tako da je do 17. rođendana pod utjecajem više od 250.000 komercijalnih poruka. Od tih reklama devet posto neposredno govori o ljepoti, a još tri puta toliko ukazuje na važnost ljepote za uspjeh na raznim poljima života, što često rezultira pojavom dismorfobije ili umišljene ružnoće
Vidi originalni članak

U televizijskim serijama tri je četvrtine ženskih likova vitkije od prosjeka, a samo 5 posto ih je krupnije. Pritom su punašne glumice obično meta ironičnih opaski muških likova. Modna scena potpuno je u vlasti mršavica. Početkom devedesetih, manekenke su bile samo za osam posto lakše od prosječnih vršnjakinja, a danas je kilaža manekenki manja za 23 posto!

Opasnost od depresije i poremećaja prehrane

Prikazivanje takvih likova pred javnošću nije slučajno. Pod dojmom prizora teško dostižne ljepote milijuni žena i nezanemariv broj muškaraca osjećaju se ružnima i povlače svakakve štetne poteze da se približe idealu.

Istraživanja pokazuju da je promatranje mladih, vitkih, njegovanih i osunčanih ženskih tijela štetno za mentalno zdravlje žena: bombardiranje slikama savršenih ljepotica mnogim ženama i djevojkama nabija komplekse, iz kojih mogu nastati depresija, tjeskoba, ovisnosti i poremećaji prehrane.

Među postupcima kojima pribjegavaju tragači za ljepotom su pridržavanje pomodnih dijeta, kupovanje kozmetičkih preparata, posjećivanje teretana i salona za uljepšavanje te podvrgavanje estetskim operacijama. Svi spomenuti zahvati imaju jedno zajedničko obilježje: puno koštaju.

Umišljena ružnoća

Lako je zbrojiti dva i dva te zaključiti da smo svi potencijalne žrtve masovne zavjere medija i industrije ljepote s ciljem pražnjenja novčanika onima koje je propaganda uvjerila da su ružni. Umišljena je ružnoća odgovorna zapoplavu kirurških zahvata na kapcima, nosevima, podbradcima, grudima, trbuhu i drugim uočljivim dijelovima tijela.

Dok izvjestan postotak klijenata plastičnih kirurga ima dobrih razloga za operaciju zbog nedostataka koji im priječe put prema poslovnom, društvenom ili ljubavnom uspjehu, mnogi bez ikakve potrebe žrtvuju tisuće eura i financiraju raskošan životni stil liječnika poput glasovitog tandema iz serije "Reži me".

Nebrojene žene same sebe vide kao u iskrivljenom ogledalu, iako ih okolina doživljava sasvim normalnima ili čak privlačnima. Psihijatri su skovali stručan izraz za umišljenu ružnoću - dismorfobija. Doslovno to znači "strah od vlastite izobličenosti".

Od težeg oblika dismorfofobije pati prosječno 1,5 posto djevojaka između ranog puberteta i apsolventske dobi, a od blažih oblika i desetak puta više žrtava.

Obmana o debljini

Umišljena debljina sastavni je dio umišljene ružnoće. Američka medijska aktivistica Jean Kilbourne tvrdi da su žene normalne težine postale nevidljive u medijima radi navođenja gledateljica i čitateljica na pogrešan zaključak o vlastitoj težini.

'Tragedija je da mnoge žene podsvjesno pristaju na medijski diktat vitkosti i da sebe prosuđuju prema kriterijima koje je postavila estetska industrija', upozorila je Kilbournova.

Ankete pokazuju da 63 posto djevojčica i djevojaka normalne težine vjeruje da su predebele i preteške, a one između šest i dvanaest godina bar su jednom bile na dijeti. Trećina djevojaka i mladih žena navodi da su počele pušiti radi kontrole apetita, a 27 posto djevojaka priznaje da su se na dijetu i vježbanje odlučile pod utjecajem medija.

Napori na koje mediji tjeraju žene uglavnom su uzaludni: liječnici tvrde da biološki samo 7 posto žena od 18 do 34 godina može doseći figuru manekenki s modnih revija bez trpljenja ozbiljnih zdravstvenih tegoba, a samo jedna od sto može ostvariti ideal figure supermodela. Ostalih 99 bit će plijen industrije ljepote.

Kako se oduprijeti medijskom teroru?

  • Stvori distancu između sebe i medijskih poruka, kojima je cilj da te oneraspolože i uvuku te u trošak.
  • Ne poistovjećuj se s manekenkama, pjevačicama i glumicama. Mediji ih namjerno prikazuju da ti stvore kompleks.
  • Svaki puta kad se osjetiš nezadovoljna svojim izgledom, sjeti se: za taj su osjećaj krive reklame, kojima je cilj da ti "izmuzu" novac.
  • Ne druži se s ljudima koji su opsjednuti medijski nametnutim idealom ljepote i spriječi ih da utječu na tvoju predodžbu o tebi. Okruži se sa stabilnim i dobronamjernim ljudima koji misle svojom glavom.
  • Pogledaj par epizoda serije "Reži me" i obrati pažnju na legiju nesretnih pacijenata koji traže estetske zahvate zato što imaju psihičkih, a ne estetskih problema.
Posjeti missZDRAVA.hr