Mislimo lokalno, djelujemo globalno!
Voditeljica ste bio&bio trgovina, članica Uprave Biovege te voditeljica prodaje i marketinga. S kakvim se sve izazovima svakodnevno susrećete radeći u ''zelenom'' biznisu?
Zeleni bisnis je u suštini i prvenstveno - pozitivno djelovanje, pa susrećem puno pozitivnih i inspirativnih ljudi kao i pozitivnih događanja, okolnosti i prilika. Zaista sam, radeći u branši ekoloških proizvoda i ekološkog poslovanja, uviđala da je većina stvari i okolnosti u domeni našeg izbora stoga sam tim uvidima i iskustvima mijenjala i svoj osobni „mind-set“ u proaktivno djelovanje.
Naravno da bih imala puno toga reći o tome koliki su izazovi poslovati s proizvodima kojima zadržavamo visoke kriterije ekološke kvalitete i cjelovitosti sastava u ovim „stegnutim“ vremenima i kako je poslovanje opterećeno mnogim, ponekad i dvostrukim regulatornim davanjima, obzirom da se već posjeduje sve relevantne certifikate. No, tržište pokazuje suprotno – zanimanje za zdravije izbore u prehrani iznimno je važno današnjem, posebice urbanom čovjeku. Očigledne posljedice visoko rafinirane prehrane donose jasnu potvrdu da konzumirajući ovakve namirnice utječemo na slabljenje zdravlja, povećanje pretilosti, a uz sav užitak kojeg umjetne arome donose – tijelo se i dalje osjeća gladno i iscrpljeno, bez obzira na spomenutu prekomjernu težinu. Kada smo prije 17 godina intenzivnije startali s djelovanjem Biovege kroz maloprodajne i veleprodajne aktivnosti, susretali smo se s tržištem koje je vrlo malo znalo, a pojam certificiranih ekoproizvoda nije niti postojao niti se razumjela potreba za jasnim kriterijima i certifikatima.
Ulagali smo veliki napor u edukaciju, kako osobnu tako i edukaciju kupaca, kako bi se razvila svijest o važnosti osobnog odabira kao i razumijevanja koncepta „osobne ekologije“. Njega je definirao Zlatko Pejić, kao preduvjet da čovjek kroz brigu o vlastitom zdravlju i ekološkom odabiru, za ''higijenu'' vlastitog organizma, razumije i primijeni ekološki način razmišljanja i na okolinu i okoliš.
Stopa rasta tržišta ekoloških proizvoda je upravo u Hrvatskoj za 20 posto u porastu. Kako komentirate ovaj rast usred krize?
Tržište zapadne Europe već je desetak godina zrelo tržište te se tržišni udjeli ekoloških proizvoda ravnopravno mjere s udjelom konvencionalnih, obzirom na značajan postotak kojeg imaju. Na tim tržištima ponuda ekoloških proizvoda u supermarketima predstavlja najznačajniji kanal ponude, dok se u Hrvatskoj upravo budi ovaj kanal u smislu širenja ponude ekoloških proizvoda. Ponuda ekoloških proizvoda u hrvatskim supermarketima se polako definira od sporadičnih proizvoda na odjelu „zdrave hrane“ u posebne kategorije ekološke ponude. Stoga su ovaj rast u prošloj godini većinski iznijeli maloprodajni lanci široke potrošnje.
No, stabilnost poslovanja tj. generator rasta prodaje ekoloških proizvoda zapravo su specijalizirane trgovine. Primjerice, bio&bio trgovine, kao lider u ponudi specijalizirao se isključivo za ekološke proizvode, te uz široku ponudu i konkurentne cijene ipak kao najvažniji faktor nudi uslugu kupcima tj. savjetovanje o prirodnim proizvodima i prirodnoj prehrani. Ovakvo širenje informacija, namijenjeno izravno kupcu, iznimno je bitno i u današnjem vrlo informiranom svijetu gdje je „googlanje“ najkorišteniji oblik pristupa informacijama. Ono što Google, uz svu svoju tehničku superiornost, ne nudi jest stupanj povjerenja i kredibiliteta koji se ostvaruje u izravnoj komunikaciji.
Upravo je ta dostupnost informacija približila mnoge svjetske trendove zdravijeg načina prehrane našim kupcima. Ponovno se otkrivaju biljke, žitarice i plodovi koje su koristile stare napredne civilizacije te se i znanstveno podupiru benefiti koje ta, takozvana super hrana donosi.
Osobno iskustvo
Danas živimo u vrijeme brzog tehnološkog rasta, stresnog načina života, koliko nam kvalitetna prehrana sa sezonskim namirnicama iz organskog uzgoja može pomoći u ponovnom uspostavljanju balansa u našem životu?
Hrana je jedino što iz materijalnog svijeta unosimo u naše tijelo te na taj način hranimo i gradimo naše stanice, tj. naše tijelo čime izravno utječemo na naše zdravlje. Baš zato su svakodnevne namirnice koje konzumiramo iznimno bitne – od kruha, mlijeka, povrća, voća, žitarica… Industrijska proizvodnja i prerada namirnica nužno je povezana s upotrebom prehrambenih aditiva. Aditivi koji se upotrebljavaju u industrijskoj proizvodnji hrane tvari su koje se uobičajeno ne konzumiraju, niti su tipičan sastojak hrane, nego su to tvari određena kemijskog sastava koje se hrani dodaju tijekom proizvodnje, pripreme, obrade, prerade, oblikovanja, pakiranja, transporta i čuvanja hrane. Dodavanjem aditiva mijenjaju se neke osobine hrane.
Aditivi pridonose ujednačenoj kvaliteti proizvoda, ponudu namirnica čine neovisnom o godišnjem dobu te omogućavaju proizvodnju jeftinije hrane. Upravo zato želimo promovirati i educirati o važnosti konzumiranja stvarne hrane obzirom na većinski udio ponude visoko procesiranih proizvoda koji su izgubili izvornu vezu s prirodom
Lokalni proizvodi
Naš je fokus uvijek na lokalnim proizvodima. Kad smo počinjali s bio&bio trgovinama cilj nam je bio nuditi proizvode lokalne proizvodnje. Tada, prije 10 godina nije bilo pokrenute ekoproizvodnje pa smo kroz savjetničke resurse i platforme koje imamo radili na razvoju HR eko proizvodnje. Svojom biranom ponudom najboljeg eko asortimana bio&bio je naprosto želio nametnuti visoke kriterije koje HR eko proizvodnja mora i može doseći da zadovolji kupca koji želi kvalitetu. U našoj ponudi se nalazi voće i povrće iz ekoloških domaćinstava zagrebačke i BJ županije, ali i primjerice iz okolice Požege i Dalmacije. No, posebno se ističemo ekskluzivnom ponudom najstarijeg ekološkog imanja Zrno, našeg partnerskog imanja, koje nas opskrbljuje s posve posebnim asortimanom originalnog kruha spravljenog po tradicionalnoj recepturi, ali i povrća. Prednost ovakvog pristupa prehrani je mnogostruka, biološka aktivnost i cjelovitost donose platformu za usklađivanje našeg organizma s prirodom, tada nastupa i zdravlje kao cjelovito stanje i balans s vlastitim bićem i okolinom.
Kakve su vaše osobne ekološke navike u svakodnevnom životu?
Prije 20 godina počela sam shvaćati važnost pravilne/prirodne prehrane u održavanju osobnog zdravlja. Samo kao zdrava osoba mogla sam doprinjeti zajednici i „zdravom“ Planetu. U osobnom životu u potpunosti razmišljam na ekološki način: od racionalnog korištenja energije, recikliranja otpada, korištenja Ecover sredstava za čišćenje i pranje rublja, odabira materijala za uređenje doma, do korištenja isključivo certificiranih namirnica iz ekološkog uzgoja za prehranu i njegu.
Također mi je bitno i kakav ''background'' tj. socijalno odgovorno poslovanje ima tvrtka za čije se proizvode odlučujem, te koliko god mogu pokušavam osvijestiti i spriječiti nepotrebnu i iracionalnu uporabu neobnovljivih resursa. U poslovnom okruženju, kao voditeljica bio&bio trgovina, promišljam o ekološkom pristupu u svim dimenzijama poslovanja trgovina (korištenja recikliranih materijala, re-upotreba kada god je moguće i uputno, poput transportnih kutija, korištenje vrećica za kupce izrađene od ekološki prihvatljivih sirovina, uporabe Ecover ekoloških sredstava za čišćenje, razvrstavanje otpada i kompostiranje, sprečavanje uporabe suvišnih materijala koji će završiti kao mogući otpad i sl.).
Trgovine bio&bio trgovine su i mjesta edukacije kupca te želimo primjerom naših postupaka biti primjer i drugima u ekološki osviještenom tj zdravijem načinu življenja. Samo beskompromisnim držanjem ovih načela uspjeli smo steći i zadržati kredibilitet kod naših kupaca.
Više od posla
Koja je glavna poruka, misao vodilja koju želite prenijeti svojim kupcima?
Kroz razvoj bio&bio trgovina želimo prenijeti i naše autentične poruke i stavove da je bitan zdravi odabir jer sa istim utječemo i na vlastito zdravlje, ali i na puno šire razmjere koji se dotiču globalnih ekoloških pitanja. Nama je važno da ono što radimo želimo koristiti ili konzumirati mi sami – zato se držimo visokih kriterija i standarda od odabira proizvoda do partnerstva ili odabira poslovnih projekata u koje ulazimo. Upravo zbog osobne emocije članova tima koje su unesene u brand razumijemo kada nam kupci govore da uz proizvode u bio&bio trgovinama dobivaju i dobar osjećaj.
Biti odgovoran za razvoj bio&bio branda znači imati „mind set“ koji ne prestaje pukim odlaskom s posla, taj mind-set dobar manadžer mora utjeloviti i vlastitom osobnošću i stavovima na poslu i izvan njega.
Više info o tome zašto su ekološki proizvodi zdraviji pročitaj ovdje.